|
Rezultatele unui studiu in care au fost inclusi aproape 65000 de persoane sustin ca exista o asociere intre cancer si hiperglicemie, relateaza cercetatori suedezi in numarul din martie al revistei Diabetes Care. Dr. Par Stattin de la Umea University Medical Center si colegii sai noteaza ca diabetul zaharat tip 2 este asociat cu o crestere a riscului de cancer hepatic, pancreatic si de colon, dar si de alte neoplazii. Efectul hiperglicemiei moderate asupra riscului de cancer la persoane nediabetice este in schimb mai putin cunoscut.
|
Pentru a investiga aceasta relatie, cercetatorii au examinat datele obtinute de la 31304 de barbati si 33293 de femei care au participat la studii mai mari si au avut masurata si glicemia. In totalitate, s-a inregistrat aparitia unei boli maligne la 2478 de pacienti.
Riscul total al cancerului la femei a crescut impreuna cu cresterea glicemiei plasmatice. Riscul relativ al pacienetelor cu valorile a jeun cele mai mari, comparativ cu cele cu glicemia cea mai mica a fost de 1,26. Dupa incarcare cu glucoza, acest risc a fost 1,31. Dupa ajustarea datelor in functie de diferiti factori de eroare, riscul relativ la femei a crescut la 1,75 si respectiv la 1,63.
In totalitate, nu s-au observat asocieri semnificative intre riscul total de cancer si valorile glicemiei la barbati.
Totusi, atat la barbati cat si la femei, valorile crescute ale glicemiei a jeun au prezentat o asociere semnificativa cu cresterea riscului de cancer pancreatic, de endometru, de tract urinar si de melanom malign. Aceste legaturi au fost independente de indicele de masa corporala, care „a prezentat o corelatie foarte modesta cu nivelul glucozei”, relateaza cercetatorii.
Rezultatele reprezinta „dovezi suplimentare ale asocierii dintre metabolismul glucidic anormal si cancer”.
Totodata, rezultatele „au un impact evident asupra regimului de viata, deoarece factorii care cauzeaza cresterea glicemiei sunt bine cunoscuti”, a explicat dr. Stattin pentru Reuters Health. Prin evitarea consumului excesiv de grasime si a altor factori de risc alimentari, si prin practicarea regulata a exercitiilor fizice, „putem scadea riscul cardiovascular, al diabetului, dar si al cancerului”, a concluzionat cercetatorul.
|